lunes, 14 de diciembre de 2009

Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia

Hola a tots


Cliqueu sobre el títol i apareixerà la webquest


El recurs plantejat és "On visc? Amb qui visc?". Aquest pretén la recerca i el coneixement de paraules i expressions comunes a la nostra cultura i la traducció d'aquestes a les cultures migrades a la nostra barriada i també a l'aula. Es planteja un estudi de camp, la recerca de informació a la xarxa amb la proposta de consultar diferents recursos a Internet.

El recurs suposa com un primer pas de cara a l'aprofundiment en els coneixements que intervenen en la integració de la diversitat, vista des de la perspectiva que les cultures no estan aïllades i no constitueixen ens immutables; és a dir no són ens aïllats, purs i homogenis. La interculturalitat interpreta la relació entre cultures posant l’èmfasi amb l’intercanvií, la coexistència i la convivència sense excloure el conflicte.

El recurs en sí compleix unes característiques interculturals pròpies de currículums interculturals com:
- la connexió entre la teoria i la pràctica educativa.
- prioritza la noció del projecte en tant que planteja referents teòrics i pràctics concrets.
- inclou altres contextos a més de l'escolar.
- es compromet en valors socioculturals, en tant que assumeix llenguatge dels nouvinguts; el recurs també implica debat.
- en torn els continguts i aprenentatges, la seva concepció és de caràcter obert.
- en principi respon a la diversitat de necessitats per a les primeres relacions.

Quan a altres característiques interculturals enteses com la teoria i la pràctica de l'ensenyament que permeten atendre la diversitat ètnica i cultural, especialment a l'interior de les aules, el recurs en qüestió compleix les característiques de:
- es fonamenta en les proximitats ètniques i afirma el principi de l'enriquiment personal i el progrés cultural en tant que pretén el coneixement i la traducció d'aquelles paraules i expressions més comunes.
- es compromet amb el valor universal de la dignitat humana, igualtat d'oportunitats.
- la finalitat és la renovació, transformació i recreació cultural a partir de la pròpia identitat; es tradueix per conèixer i poder dialogar amb persones d'altres cultures.
- els continguts s'han elaborat amb rugositat per el plantejament que fa el recurs.
- s'articula sobre la base d'aclarir sistemes de significat.

Essent un recurs que pretén fer una primera passa de cara al coneixement i traducció de paraules i expressions, no compleix altres característiques pròpies també dels currículums interculturals; essent un currículum o un recurs es pot veure sí compleix o no les característiques, per tant a aquest recurs li falta:
- el compromís amb els valors polítics, que implica confrontació i conflicte.
- la concepció entorn als continguts i aprenentatges no va més enllà dels continguts conceptuals, i no assumeix tot allò que pot ser conegut en el context de la diversitat cultural, tenint en compte les connotacions afectives i els valors que això comporta.
- l’assumpció dels problemes que planteja la diversitat ètnica i cultural.

Des de la perspectiva de la teoria i pràctica de l'ensenyament que permet atendre la diversitat ètnica i cultural; el recurs plantejat no respon a:
- el disseny i implementació de respostes a conflictes multiculturals.
- l'articulació, especialment en l'aclariment dels valors i la formació en competències culturals diverses.
- l'avaluació dels diferents àmbits vitals: les formes de relació humana, estils d'aprenentatge, estratègies de coneixement, habilitats i recursos psicològics, sistemes de valors, actituds, etc.

Per tant el recurs té un valor important, assumeix moltes característiques interculturals i a més fa un plantejament important de la web, amb la creació del blog i la recerca d'informació.

No hay comentarios:

Publicar un comentario